Monday, December 28, 2015

Sumbangan Wanita dalam Bidang Tafsir

Selain bidang hadis, wanita juga ada sumbangan terhadap bidang tafsir.
Kalau sebelum ini kita sebut tentang Muhaddithat (ahli hadis dalam kalangan wanita), mereka juga ada Mufassirat (ahli tafsir dalam kalangan wanita).
Namun jumlah mereka yang direkodkan sebagai Mufassirat tidak seramai Muhaddithat yang menjangkau angka 8000 seperti mana yang direkodkan dalam al-Muhaddithat oleh Dr Akram Nadwi.
Seperti mana dalam ilmu hadis, Aisyah radhiallahu anha juga merupakan jaguh dalam bidang tafsir. Ini kerana beliau adalah wanita yang paling faqih secara mutlak. Biodata beliau diceritakan panjang lebar dalam kitab A'lam al-Nisa' fi 'Alamai al-Arab wa al-Islam oleh Syeikh Umar Ridha Kahhalah. (1)
Antara mufassirah yang lain adalah Aisyah binti Abd al-Rahim bin Muhammad al-Zujaj. Diceritakan bahawa beliau meriwayatkan kitab Gharib al-Quran yang dinamakan sebagai Nuzhah al-Qulub karya Imam Abu Bakr al-Sijistani. Malah Syeikh Siraj al-Din Umar al-Qazwini meriwayatkan kitab Fadhail al-Quran oleh al-Bajali dari beliau. (2)
Qurrah al-Ain binti Soleh al-Qazwini (Ummu Salma Hanim) juga antara yang terkedepan dalam bidang tafsir. Beliau dikatakan menghafal keseluruhan al-Quran dan mahir dalam bidang tafsir.
Cumanya beliau adalah antara tokoh besar dalam ajaran Syiah seperti mana yang disebutkan oleh Umar Kahhalah dalam kitab beliau. (3)
Antara Mufassirat yang lain adalah :
1. Nafisah binti al-Hasan bin Zaid bin al-Hasan bin Ali bin Abi Talib (280 H). Beliau menghafal al-Quran dan tafsirnya. (4)
Al-Zirikli dalam al-A'lam pula menyebutkan bahawa beliau adalah seorang yang bertaqwa dan solehah serta alim dalam bidang tafsir dan juga hadis. (5)
2. Yasminah al-Sirawandiah (502 H). Beliau ada menafsirkan beberapa surah dari al-Quran. (6)
3. Aisyah binti al-Syati' (1998 M). Antara karya beliau adalah al-Tafsir al-Bayani lil Quran al-Karim. Beliau merupakan antara tokoh ilmuan dari Mesir yang menulis dalam pelbagai bidang dan karya beliau mencecah lebih 40 buah karya. (7)
4. Zainab al-Ghazali. Beliau ada menulis beberapa kitab. Antaranya adalah Nazarat fi Kitabillah yang merupakan tafsir kepada Surah al-Baqarah, Ali Imran dan juga al-Nisa'. (8)
Rujukan :
(1) : A'lam al-Nisa' fi 'Alamai al-Arab wa al-Islam oleh Syeikh Umar Ridha Kahhalah (cetakan Muassasah Risalah) (3/9)
(2) : Ibid (3/158)
(3) : Ibid (4/192)
(4) : Ibid (5/187)
(5) : Al-A'lam oleh Al-Zirikli (cetakan Dar al-Ilm lil Malayin) (8/44)
(6) : A'lam al-Nisa' fi 'Alamai al-Arab wa al-Islam oleh Syeikh Umar Ridha Kahhalah (cetakan Muassasah Risalah) (5/295)
(7) : https://ar.wikipedia.org/…/%D8%B9%D8%A7%D8%A6%D8%B4%D8%A9_%…
(8) : https://ar.wikipedia.org/…/%D8%B2%D9%8A%D9%86%D8%A8_%D8%A7%…
Usaid Subki,
Madinah al-Munawwarah,
Isnin, 28 Disember 2015
7.45 am


No comments:

Post a Comment