Tuesday, February 2, 2016

Raqib dan Atid adalah sifat bagi malaikat pencatit dan bukan nama

Oleh kerana ramai yang berminat mendapatkan penjelasan lanjut mengenai perkara ini, saya cuba menulis sedikit berdasarkan kemampuan terbatas saya. Harapnya tulisan ini dapat memberi manfaat kepada semua.
Mohon juga dibetulkan jika terdapat kesalahan.

__________________

Raqib dan Atid seringkali disalahfahami dalam masyarakat Melayu sebagai nama bagi dua malaikat pencatit yang berada kiri dan kanan manusia.
Pertamanya, Raqib dan Atid merupakan sifat bagi malaikat yang ditugaskan untuk mencatit amalan baik dan buruk manusia. Raqib dan juga Atid adalah sifat bagi kedua-dua malaikat tersebut. Maksudnya malaikat di sebelah kanan sifatnya Raqib dan juga Atid dan malaikat di sebelah kiri juga sifatnya Raqib dan juga Atid.
Allah subhanahu wa taala berfirman dalam Surah Qaf ayat 16-18 :
16. "Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya,
17. Semasa dua malaikat (yang mengawal dan menjaganya) menerima dan menulis segala perkataan dan perbuatannya; yang satu duduk di sebelah kanannya, dan yang satu lagi di sebelah kirinya.
18. Tidak ada sebarang perkataan yang dilafazkannya (atau perbuatan yang dilakukannya) melainkan ada di sisinya malaikat pengawas yang sentiasa sedia (menerima dan menulisnya)."
Imam al-Qurtubi rahimahullah menyebutkan bahawa Raqib itu ada 3 pendapat mengenainya :
1- Ia adalah yang selalu mengawasi sesuatu
2- Ia adalah penjaga, kata al-Suddi.
3- Ia adalah pemerhati, kata al-Dhahhak
Manakala Atid pula ada dua pendapat :
1- Ia adalah yang selalu hadir dan tidak menghilang
2- Ia adalah penjaga yang bersedia, samada untuk menjaga atau untuk memerhati.
Rujuk : Al-Jami' li Ahkam al-Quran oleh Imam al-Qurtubi (17/11)
Syeikh Ibn Uthaimin pula berkata :
Raqib : Penjaga siang dan malam, tidak berpisah dari manusia.
Atid : Yang hadir, tak mungkin menghilang dan mewakilkan selainnya, dia duduk di situ sebagai penjaga yang hadir, tidak terlepas darinya apapun.
Rujuk : Tafsir Surah Qaf oleh Syeikh Ibnu Uthaimin
Maka pendapat yang mengatakan bahawa salah satu malaikat bernama Raqib dan satu lagi bernama Atid adalah menyalahi ayat di atas.
Dr Umar Sulaiman al-Asyqar hafizahullah berkata :
"Sebahagian ulama menyatakan bahawa ada dari kalangan malaikat itu yang namanya Raqib dan Atid, berdasarkan firman Allah : "Tidak ada sebarang perkataan yang dilafazkannya (atau perbuatan yang dilakukannya) melainkan ada di sisinya malaikat pengawas yang sentiasa sedia (menerima dan menulisnya)," dan apa yang dikatakan itu tidak benar, Raqib dan Atid di sini adalah sifat bagi kedua-dua malaikat yang mencatit amalan manusia. Makna Raqib dan Atid ialah dua malaikat yang hadir dan memerhati, tidak menghilang ghaib dari hamba, dan bukan bermaksud nama bagi kedua-dua malaikat tersebut."
Rujuk : 'Aalam al-Malaikah al-Abrar muka surat 12
Ayat al-Quran lain yang membicarakan tentang malaikat pencatit ini adalah firman Allah taala dalam Surah al-Infitaar ayat 10-11 :
10. Padahal sesungguhnya, ada malaikat-malaikat yang menjaga dan mengawas segala bawaan kamu,
11. (Mereka adalah makhluk) yang mulia (di sisi Allah), lagi ditugaskan menulis (amal-amal kamu);
Maka dapatlah disimpulkan di sini bahawa Raqib dan Atid itu bukanlah nama malaikat tetapi merupakan sifat bagi kedua-dua mereka.
Wallahu A'lam.
Usaid Subki,
Madinah al-Munawwarah,
Selasa, 2 Februari 2016,
12.35 PM.


1 comment: