Tuesday, September 15, 2015

Makna Ishtimal al-Samma' dan juga Al-Ihtiba'

Hari ini barulah saya betul-betul faham makna ishtimal al-samma' dan juga al-ihtiba'. Ia diajar oleh Syeikh Qasim al-Tawashi di dalam subjek Sunan Ibn Majah.

Dua istilah ini merupakan tegahan Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam dalam hadis.

Dua istilah ini berkaitan dengan tegahan baginda terhadap 2 jenis cara pakaian.

[Makna ishtimal al-samma']
اشتمال الصماء

Maknanya ada dua tafsiran.

1)Tafsiran yang pertama adalah membalut badan dengan pakaian atau baju (biasanya ketika tidur) seperti mana mayat dibalut sehingga tangan tidak dapat bergerak.
Ini adalah tafsiran ahli bahasa.
Hikmah tegahan adalah kerana jika datang bahaya seumpama binatang berbisa ketika tidur, orang yang memakai pakaian ini tidak mampu menghalang dirinya dari bahaya tersebut kerana tangannya tidak dapat bergerak. 
Cara pakaian begini juga ditegah dalam solat kerana ia menghalang kedua belah tangan dari bergerak.
Hukum : Makruh

2) Tafsiran yang kedua agak sukar untuk diterangkan sebenarnya. Bayangkan seorang lelaki yang tidak berpakaian. Dia hanya ada sehelai kain sahaja. Kain itu diletakkan di badannya dari bahagian belakang lalu dibalut ke depan. Kemudian bahagian hujung kain (bahagian bawah) diangkat ke bahu lalu menampakkan aurat bahagian bawah.
Ini adalah tafsiran fuqaha'.
Hukum : Haram

[Makna ihtiba']
الإحتباء

Ia adalah perbuatan duduk dalam keadaan lutut diangkat sehingga menyamai paras dada (atau semisalnya) dan mengikat dua belah lutut dengan kain yang dipakai. 

Rujuk gambar di bawah.



Ini adalah kebiasaan orang-orang Arab dalam majlis mereka khususnya di Yaman. Saya biasa melihatnya ketika berada di sana pada tahun 2010.

Apa yang pakcik ini buat dibolehkan. Apa yang dilarang sebenarnya adalah jika seseorang itu hanya memakai sehelai kain ketika duduk dengan cara ini dia mengikat lututnya dengan kain yang sama yang menyebabkan aurat bahagian bawahnya terbuka.




No comments:

Post a Comment